Zoek in alle merken en categorieën

Zoek in alle categorieën

Zoek in alle merken

Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Havermout Er zijn 7 producten

Toont 1 - 7 van de 7 items
Toont 1 - 7 van de 7 items

Onze havermout selectie is dermate gevariëerd dat wij daar een aparte categorie van gemaakt hebben. In onze webshop kunt u veel verschillende havermout producten vinden zoals havermout die u voor een pap kunt gebruiken, maar ook havermout producten zoals zeep en bodyscrub. Onze havermout producten voor het ontbijt zijn uiteraard erg gezond en bevatten vezels waarmee u de dag een perfecte start geeft. En vanzelfsprekend hebben we een rijk assortiment bio producten. Havermout kopen doet u hier. 

Waarom havermout gezond voor je is

Zoals zijn naam het al laat vermoeden, wordt havermout gemaakt uit haver. Haver is een korrelgraan dat eerst grondig wordt gewassen, gepeld, verwarmd om tenslotte versneden te worden. Daarna wordt deze fijn geknipte haver gestoomd en geplet. 

Soorten havermout

Ben je als zovelen een liefhebber van havermout? Dan heb je de keuze uit drie verschillende soorten, namelijk:

  • Volkoren havermout: waarbij de korrels volledig intact werden gehouden
  • Snelkook havermout:deze gebroken korrels zijn gaar in amper vijf minuten
  • Kant- en-klare havermout: waarbij de korrels werden gebroken en voorgegaard. Dit soort havermout is dus gebruiksklaar

Om maximaal van alle gezonde voedingsstoffen van havermout te genieten kies je best voor volkoren havermout. Havermout is uitstekend bij je gezonde ontbijt, bij onbewerkte natuuryoghurt of kwark of in een zelf gemaakte gezonde smoothie. 

De belangrijkste gezondheidsvoordelen van havermout

  • Brengt een verstoort cholesterolgehalte weer in evenwicht: havermout en vooral de volkoren variant is rijk aan voedingsvezels. Deze oplosbare vezels slorpen veel vocht, slechte LDL- cholesterol en ongezonde vetten op
  • Verlengt je verzadigingsgevoel: daardoor blijft je honger langer uit waardoor je dus vanzelf minder eet.
  • Verlaagt je bloedsuikerspiegel: zo maakt je pancreas of alvleesklier minder insuline aan. Dit hormoon regelt je vetverbrandingsproces en vetopslag. Met minder insuline in je bloed zul je meer vet verbranden
  • Bevat weinig calorieën
  • Barst van sterke antioxidanten: verhogen onze natuurlijke weerstand en vertragen ons natuurlijk verouderingsproces
  • Is rijk aan gezonde voedingsstoffen: zoals vitaminen en mineralen. Door havermout aan je gezond eetpatroon toe te voegen kun je een tekort aan deze gezonde voedingsstoffen makkelijk voorkomen
  • Is van nature glutenvrij: en zo ook uitstekend voor diegenen die glutenintolerant zijn of last hebben van coeliaki, een veel voorkomende aandoening van hun spijsvertering.
  • Om er zeker van te zijn dat je havermout volledig glutenvrij is controleer je altijd het etiket op de verpakking

Havermout kopen?

Havermout; een superfood met karakter

Havermout is terug van weggeweest en vindt weer een intrede in de Nederlandse huishoudens. Dit komt doordat men erachter is gekomen dat havermout ontzettend gezond is en kan worden geclassificeerd als een zogenaamde ‘superfood’. Alle superfoods hebben gemeen dat ze een hoge dosis essentiële voedingsstoffen bevatten, zoals mineralen, enzymen, proteïne, vitaminen, vetzuren, aminozuren en enzymen. Daarnaast zijn ze vrij van alle chemicaliën, hormonen en pesticiden die je soms terugvindt in ons eten. Havermout is stoer en hip en door dit regelmatig te eten zal je lichaam gezonder worden. Hier lees je alles over havermout, een echt superfood vol karakter.

Wat is havermout?

Havermout is gemaakt van de graansoort haver. De oorsprong van havermout ligt in China, maar hier in het westen wordt het ook al duizenden jaren geteeld. Nadat het graan wordt geoogst wordt het gewassen en wordt de huls verwijderd. Deze meest ruwe vorm van havermout moet het langste worden gekookt en kun je krijgen in de bio winkel en bij de meeste supermarkten. Als de graankorrel daarna doormidden wordt gebroken om de kooktijd te verkorten spreekt men van geknipte havermout. Deze twee soorten havermout zijn erg gezond en bevatten geen extra toevoegingen. Er is ook nog instant havermout en dit is de soort havermout die je het beste kunt vermijden. Dit zijn de kant-en-klare zakjes die je toevoegt aan hete melk of die je bereidt in de magnetron. Het wordt diverse keren geknipt, gewalst en voorgekookt waardoor een groot gedeelte van de voedingsstoffen verloren zijn gegaan. Daarnaast worden er ook vaak zoetstoffen, e-nummers en andere producten toegevoegd.

De gezondheidsvoordelen

Als je lang kokende havermout of geknipte havermout koopt in de bio winkel of bij de supermarkt zit je eigenlijk altijd goed. Deze zijn nauwelijks bewerkt en er zijn geen andere middelen aan toegevoegd. Pure havermout kun je op verschillende manieren klaarmaken en bevat een groot aantal voedingsstoffen waarvan je lichaam profiteert. Voeg je havermout regelmatig toe aan je dieet, dan kun je de volgende gezondheidsvoordelen verwachten:

  • Verlaagt cholesterol: haver verlaagt het LDL-cholesterol in je bloed waardoor de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk vermindert.
  • Bevat antioxidanten: de antioxidanten die in havermout zitten worden avenanthramiden genoemd. Deze verlagen het risico op hartziekten, helpen irritatie en jeuk onder controle te krijgen en ondersteunen het immuunsysteem.
  • Bevat langzame koolhydraten: zoals al eerder aangegeven bevat pure havermout alleen langzame koolhydraten. Dat betekent dat ze langer en geleidelijker energie afgeven en dat je je minder snel moe zal voelen.
  • Ondersteunt gewichtsverlies: door producten te eten met langzame koolhydraten voel je je minder snel weer hongerig waardoor je automatisch minder zal eten. Daarnaast heb je geen last van een dip na het eten. Hierdoor zal je ook minder de neiging voelen om zoetigheid te eten om snel weer energie te krijgen.
  • Reguleert de bloedsuikerspiegel: omdat havermout zelf weinig suiker bevat en brengt het geen stijging van je bloedsuiker teweeg. Hierdoor hoeft je lichaam geen insuline aan te maken om dit naar een normaal peil te brengen en zal je bloedsuikerspiegel normaal blijven. De kans dat je diabetes ontwikkelt is daarom lager.
  • Helpt bij een hoge bloeddruk: als je vaak last hebt van een te hoge bloeddruk kan havermout dit naar beneden brengen. Combineer je havermout dan met andere vezelrijke voedingsstoffen zoals volkorenrijst en -brood.
  • Lekker slapen: de vitamine B6 die in havermout zit ondersteunt je lichaam bij het aanmaken van serotonine. Dit is het hormoon waar ’s avonds melatonine uit wordt gemaakt en dit is het stofje dat je helpt in slaap te vallen.

Havermout klaarmaken

Het is erg gemakkelijk om havermout klaar te maken en eventueel kun je dit ’s avonds al doen. Je maakt het beste eerst een simpele pap en daar kun je dan zelf fruit en/of noten aan toevoegen, mocht je dit willen. De pap maak je door aan 100 milliliter kokende melk of water 4 eetlepels havermout toe te voegen. Dit laat je op een laag pitje door pruttelen. Gebruik je hele havervlokken, dan kook je het voor 15 minuten en heb je geknipte haver, dan is het na 5 minuten klaar. Aan dit mengsel voeg je vervolgens fruit toe, honing, noten of stroop.

Voeg havermout toe aan je dieet

Havermout is dus veelzijdig, gezond, gemakkelijk klaar te maken en een ideaal product om je dag mee te beginnen en af te sluiten. Het is niet nodig om elke dag een bakje havermout te eten en variatie met volkorenbrood is nog altijd het beste, maar als je het regelmatig toevoegt aan je dieet wordt je lichaam gezonder en sterker. Je kunt het zelfs gebruiken om bepaalde gezondheidsklachten mee te verlichten. Daarnaast zal je zelf merken dat je meer energie hebt en dat je minder snel honger krijgt. Havermout is dus niet voor niets een superfood en vormt een onmisbaar product in je keukenkastje.