Zoek in alle merken en categorieën

Zoek in alle categorieën

Zoek in alle merken

Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Aminozuren Er zijn 185 producten

Aminozuren zijn essentiële bouwstoffen voor ons lichaam en liggen ten grondslag aan eiwitten. Eiwitten spelen onder andere een belangrijke rol bij de opbouw en het herstel van spieren. Zeker wanneer u veel vraagt van uw spieren door bijvoorbeeld intensief te trainen, kan het gebruik van aminozuur-voedingssupplementen een belangrijke bijdrage leveren bij de natuurlijke herstelfunctie van het lichaam. Ook bevorderen bepaalde aminozuur-supplementen de spiergroei of helpen ze bij het voorkomen en bestrijden van infecties. Daarnaast zijn er specifieke voedingssupplementen die het herstel en de opbouw van kraakbeen bevorderen, bijvoorbeeld bij artrose. Bekijk het uitgebreide aanbod en kies een supplement dat aansluit bij uw specifieke behoefte. Wat zijn aminozuren en wat betekenen ze voor je gezondheid?

per pagina
Toont 1 - 24 van de 185 items
Toont 1 - 24 van de 185 items

Wat zijn aminozuren en wat betekenen ze voor je gezondheid?
Wie zijn gezondheid wilt verbeteren en iets aan zijn overgewicht wilt doen moet zeker zijn aminozuren op peil houden. Dat is niet zo evident. Ons lichaam kan ze immers niet zelf aanmaken. We zijn daarvoor dus aangewezen op datgene wat we dagelijks eten. Welke voeding is een belangrijke bron van deze gezonde voedingsstoffen?

Rijk aan eiwitten
De in totaal acht zuren zijn een belangrijke bron van hoogwaardige eiwitten of proteïnen. Die benaderen zoveel mogelijk onze lichaamseigen eiwitten en verteren veel beter dan eiwitten die daar teveel van verschillen. Eiwitten afkomstig van vlees verteren beter dan die van plantaardige voeding zoals groenten, fruit, noten, zaden en pitten.

Gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding
Deze onmisbare bouwstenen van eiwitten zijn ook erg belangrijk voor de opbouw van onze spieren en bepalen in belangrijke mate onze groei. Deze zuren zorgen ook: 

  • Een jonge en stralende huid
  • Kweken voldoende spieren
  • Gezonde organen
  • Sterke botten
  • De gezondheid van ons haar en onze nagels
  • Hormonen in evenwicht
  • De vorming van enzymen
  • Voor meer vet verbranden en makkelijker gewicht verliezen
  • Voor de extra aanmaak van rode bloedlichaampjes

Twee soorten
We onderscheiden twee groepen zuren namelijk:

  • Essentiële: maakt ons lichaam onmogelijk zelf aan. Ze moeten dus uit onze dagelijkse voeding komen
  • Niet- essentiële: maakt ons lichaam wél zelf aan

Voeding rijk aan essentiële aminozuren

  • Zuivel en zuivelproducten: vooral kaas en geitenmelk
  • Onbewerkte noten: vooral in wal- en hazelnoten, in amandelen, cashewnoten en in pinda's
  • Zaden: lijn- , sesam- en chiazaad
  • Peulvruchten: zoals erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Granen: rogge, tarwe en haver
  • In wit vlees: kip, kalkoen en konijn
  • In vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en in ansjovis
  • Eieren
  • In soja en sojabonen
  • In groenten: vooral in asperges
  • In volkoren pasta en in bruine rijst
  • In vlees
  • In schaal- en schelpdieren: mosselen, oesters, garnalen en in kreeft
  • In aardappelen
  • In vers fruit: en vooral in bananen, avocado, mandarijnen, sinaasappelen, kiwi's, meloenen, mango's en in alle soorten bessen
  • In champignons en paddenstoelen

Onze moderne voeding bevat weinig gezonde voedingsstoffen. Je kunt je voorraad zuren op peil houden door zo natuurlijk mogelijk te eten en dit te combineren met voedingssupplementen.