Zoek in alle merken en categorieën

Zoek in alle categorieën

Zoek in alle merken

Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Koolhydraten Er zijn 4 producten

Koolhydraten heb je vooral nodig wanneer u een langdurige inspanning heeft gedaan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een duursport zoals hardlopen, wielrennen of trimmen, zwemmen en andere duursporten. Met extra koolhydraten zorgt u ervoor dat u meer kunt verbranden in uw lichaam en dat u dus meer energie krijgt. Koolhydraten heeft u nl. nodig bij het sporten en het is niet altijd mogelijk om het tekort aan te vullen met uw dagelijkse voeding. Daarom zijn koolhydraat supplementen reuze handig wanneer u tijdens of na het sporten even geen trek hebt in een maaltijd maar er toch zeker van wil zijn dat het tekort snel aangevuld is. In onze webwinkel zijn verschillende supplementen beschikbaar die rijk zijn aan koolhydraten en die er op een verantwoorde manier voor zorgen dat u gezond uw duursporten kunt uitoefenen.

Toont 1 - 4 van de 4 items
Toont 1 - 4 van de 4 items

Passen koolhydraten in een gezond eetpatroon?
Koolhydraten zijn erg omstreden. Maar lang niet alle koolhydraten zijn ongezond. We moeten daarbij het onderscheid maken tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn vooral geraffineerde witte suiker en zetmeel. Die bevatten geen gezonde voedingsstoffen en voedingsvezels. Ze zijn dus waardeloos en brengen onze gezondheid niets bij. Snelle koolhydraten eten we dan ook zo weinig mogelijk.

Trage koolhydraten
Trage koolhydraten zijn echter een ander verhaal. Ze bevatten vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en eiwitten maar vooral voedingsvezels. Ze verteren nauwelijks of niet en vragen veel energie van ons lichaam. Ze zorgen voor:

  • Een goede spijsvertering
  • Een gezonde darmflora
  • Een vlotte stoelgang
  • Zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor er minder insuline wordt aangemaakt

Gezonde en trage koolhydraten vinden we vooral in: 

  • Alle verse groenten en fruit
  • In groene bladgroenten: en vooral in spinazie, andijvie, in alle soorten sla, in broccoli, in groene koolsoorten en in tuin- en waterkers
  • In peulvruchten: dat zijn vooral bonen, erwten, groentekiemen, kapucijner, linzen en in kikkererwten
  • In onbewerkte noten, zaden en pitten
  • In alle volkorenproducten

Koolhydraatarm dieet
Diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen willen zo snel mogelijk van hun opgeslagen vet en overtollige kilo's verlost geraken. Ze zien de oplossing van hun gewichtsprobleem meestal in een koolhydraatarm dieet. Dat is vooral het geval in een extreem crash dieet waarin men zo weinig mogelijk koolhydraten inneemt. Dus ook geen trage. Deze crash diëten bevatten weinig of geen koolhydraten en vetten maar des te meer hoogwaardige eiwitten. Met zo'n eenzijdig en extreem dieet val je nooit af. Je kunt dit slechts tijdig volhouden en het gewichtsverlies betreft vooral water en geen vet.

Voordelen van trage koolhydraten

  • Verlengen je verzadigingsgevoel: je honger blijft daardoor uit en je eet minder
  • Je trek in zoete en ongezonde tussendoortjes verdwijnt
  • Je kweekt meer spieren
  • Zorgen voor meer energie
  • Verbeteren je humeur en voorkomen stemmingswisselingen