Biologische voeding voedingssupplementen en vitamines kopen? Vergelijk en koop voordelig!

Is het koolhydraatarm dieet iets voor mij?

Er zijn enorm veel manieren om af te vallen: de een eet weinig vet, een ander beweegt veel en weer een ander telt iedere calorie. Ook het koolhydraatarme dieet wint steeds meer terrein. Toch vragen veel mensen zich af of het niet het zoveelste (vaak teleurstellende) dieet is. Daarom gaan we je in dit blog alles vertellen over het koolhydraatarme dieet. Misschien is het namelijk ook wel wat voor jou!

Wat is een koolhydraatarm dieet

De naam zegt het eigenlijk al een beetje. Bij een koolhydraatarm dieet skip je de koolhydraten uit je voedingspatroon. Dat klinkt natuurlijk wat kort door de bocht en in werkelijkheid ligt het ook een stuk genuanceerder. Als je koolhydraatarm eet, vermijd je in principe alle (snelle) koolhydraten. Dit zijn suikers, maar bijvoorbeeld ook (witte) bloem en granen. De basis van een koolhydraatarme voeding bestaat voornamelijk uit producten die rijk zijn aan vetten en eiwitten, vaak aangevuld met groenten.

In welke voedingsmiddelen zitten koolhydraten?

Koolhydraten zitten in bijna al het voedsel wat over een gemiddelde dag in onze mond stoppen. Je kunt het zien als snelle suiker en zetmeel. In principe zijn alle zoete producten zoals koekjes, snoep, chocola en taart erg rijk aan koolhydraten. Daarnaast vind je koolhydraten ook in brood, pasta, rijst, fruit en aardappelen. Tevens, en dat zal je misschien wat verbazen, zijn er een aantal groentesoorten die je bij een koolhydraatarm dieet zo min mogelijk eet omdat ze rijk zijn aan koolhydraten. Denk daarbij aan erwten, bieten, mais en bonen. 

Met een koolhydraatarm dieet vervang je snelle koolhydraten door langzame koolhydraten

Het nadeel van snelle koolhydraten is dat deze zorgen voor een snelle suikerpiek in je bloed, waardoor je sneller weer trek krijgt. Soms kan daarbij zelfs het gevoel “flauw wordt van de honger” bij ontstaan wat eigenlijk helemaal niet waar is. Met een koolhydraatarm dieet vervang je deze snelle koolhydraten, in feite dus de suikers, door langzame koolhydraten. Producten met langzame koolhydraten, zoals groenten, aardappelen en volkoren graanproducten, verminderen de suikerpiek in je bloed, geven je langer een verzadigd gevoel en bevatten veel voedingsvezels en vitaminen.

Is een koolhydraatarm dieet hetzelfde als een keto dieet?

Nee, een koolhydraatarm dieet is niet hetzelfde als het keto dieet. Je kunt het keto dieet zien als een extremere vorm waarbij je zo goed als helemaal geen koolhydraten tot je neemt. Een keto-dieet kan als erg pittig ervaren worden doordat het aantal koolhydraten dat bij dit dieet toegestaan is slechts 20 – 50 gram. In vergelijking met een streng koolhydraatarm dieet, waarbij je alsnog 70 – 150 gram koolhydraten mag eten, is het keto dieet dus zeker niet helemaal hetzelfde. Een keto dieet wordt tevens alleen aangeraden onder begeleiding van een diëtiste of medische begeleiding en wordt onder bepaalde omstandigheden voorgeschreven bij patiënten met diabetes type 2, alzheimer, epilepsie en Parkinson.

Het klinkt alsof ik niets meer mag eten bij een koolhydraatarm dieet

Minder koolhydraten eten betekent niet dat je niets meer mag eten maar dat je andere keuzes moet maken. Kies hierbij voor koolhydraatarme producten en producten die rijk zijn aan eiwitten en gezonde vetten. Neem van ons aan dat er nog een hele hoop producten zijn die je zeker wél mag eten. Je kunt je arts of diëtiste vragen om een lijst voor je op te stellen. 

Biologische voeding voedingssupplementen en vitamines kopen?
Logo
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0
Shopping cart