Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Melatonine Er zijn 25 producten


per pagina
Toont 1 - 24 van de 25 items
Toont 1 - 24 van de 25 items

Melatonine doet je beter slapen en beschermt tegen depressie

Melatonine is een hormoon dat door je lichaam zelf aanmaakt. Dit hormoon is ook terug te vinden in je ogen, beenmerg en in je darmen. Het heeft een gunstige invloed op je gezondheid, maar wat doet dit hormoon nu precies?

Slaaphormoon

Het is een hormoon dat je in de eerste plaats helpt beter inslapen. Men noemt het niet voor niets het slaaphormoon bij uitstek. Het doet je sneller inslapen door je hersenen het signaal te sturen dat het nacht is en dus tijd om te slapen. Dat geeft je een ontspannen gevoel, waardoor je sneller inslaapt. Als je moeilijk inslaapt is het gebruik van een voedingssupplement een goed idee. 

Meer weten over melatonine om lekker te doorslapen

Sterk antioxidant

Het is ook veel meer dan een slaaphormoon. Het is ook een ijzersterk antioxidant dat je beschermt tegen de schadelijke vrije radicalen. Deze maken je ziek en versnellen je natuurlijk verouderingsproces. Dit laatste is voorlopig niet te stoppen maar je kunt het wel vertragen. Dat is het eerst merkbaar aan je huid. Dit hormoon helpt je huid jong, strak en stralend te houden.

Het beschermt je ook tegen:

  • Burn-out en depressie
  • Jetlag
  • Oogaandoeningen en een slecht zicht
  • Maagzweren
  • Maagzuur, reflux en brandend maagzuur
  • Tinnitus of oorsuizen
  • Een tekort aan groeihormonen bij mannen

Biologische klok

Dit hormoon heeft een sterk regulerende werking op je biologische klok. Die geeft je een signaal als het bedtijd is en je honger hebt en dus moet eten. Het regelt ook:

  • Je lichaamstemperatuur
  • Bloeddruk
  • Hormonen

De hoeveelheid van dit hormoon verhoogt naarmate het donkerder wordt. Het maakt je ook rustiger en verlaagt je dopaminegehalte. Dopamine is ook een hormoon dat ervoor zorgt dat je tijdig in slaap valt. Het omgekeerde is ook waar. Hoe lichter het wordt en hoe langer het licht blijft, hoe minder wordt aangemaakt en hoe langer je wakker blijft. 

Tekort

Een tekort aan het hormoon veroorzaakt vele ongemakken en heeft vele oorzaken zoals:

  • Teveel stress
  • Roken
  • Te lang verblijven in veel licht
  • Gebrek aan... licht overdag
  • Nachtwerk
  • Je leeftijd: hoe ouder we worden hoe minder melatonine we aanmaken

Hoeveelheid verhogen en op peil houden

Je vindt het in beperkte mate in:

  • Fruit: kersen, duiven, ananas, bananen en sinaasappelen
  • Groenten: tomaten, mais en gember
  • Noten: walnoten, amandelen
  • Zaden: in anijs-en in venkelzaad
  • Pitten: zonnebloempitten
  • Granen: havermout en gerst
  • Zuivel: melk
  • Kruiden en specerijen: gember? mosterd, kardemom, Sint- Janskruid, citroenverbena, citroenmelisse en moederkruid 

Voedingssupplement

Voeding zorgt niet voor voldoende van dit hormoon. We zijn daarvoor aangewezen op voedingssupplementen. Start met een lage dosering, tot maximaal één milligram. Neem dit voedingssupplement een half uur voor je gaat slapen. Is deze dosis onvoldoende, dan mag je die opvoeren tot vijf milligram. Voor een goede werking.

Melatonine kopen? Om lekker te doorslapen