Zoek in alle merken en categorieën

Zoek in alle categorieën

Zoek in alle merken

Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Vitamine D Er zijn 175 producten

Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Wanneer u weinig buiten komt, kunnen door vitamine D tekort allerlei vervelende gezondheidsproblemen ontstaan, zoals botontkalking, vermoeidheid en een verminderde weerstand. Vooral ouderen en kleine kinderen zijn hier gevoelig voor, maar een tekort komt ook regelmatig voor bij jonge mensen. Vooral mensen met een getinte huid ontwikkelen snel een tekort. Het slikken van een D3-supplement is een uitstekende manier om deze gezondheidsklachten te voorkomen. Er zijn verschillende supplementen verkrijgbaar: elk toegespitst op een specifieke voedingsbehoefte. Voor kinderen zijn er ook handige vloeibare voedingssupplementen. 

per pagina
Toont 1 - 12 van de 175 items
Toont 1 - 12 van de 175 items

Gezond eten en voldoende bewegen onmisbaar voor voldoende vitamine D

Ons lichaam maakt zelf geen vitamine D aan. Deze essentiële vitamine wordt onderhuids aangemaakt onder invloed van de zon en is in beperkte mate ook aanwezig in enkele voedingsstoffen. Maar wat doet vitamine D met onze gezondheid? 

Ongezond eet- en leefpatroon

Als gevolg van ons ongezond eet- en leefpatroon kampen steeds meer landgenoten met een tekort aan vitamine D. We eten te eenzijdig en bewegen veel te weinig. Een tekort aan vitamine D is oorzaak van: 

  • Een gebrek aan energie
  • Vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Spierkrampen
  • Pijnlijke spieren en gewrichten
  • Stress
  • Hyperventileren
  • Pijnlijk en bloedend tandvlees

Een hoger risico op een tekort aan vitamine D

De belangrijkste risicogroepen op een tekort aan vitamine D zijn:

  • Baby's en jonge kinderen tussen nul en vier jaar
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven
  • Oudere mensen en iedereen die weinig buiten komt
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Vrouwen in de leeftijd tussen vijftig en zeventig jaar
  • Zeventigplussers

De voordelen van vitamine D

Een voldoende hoeveelheid vitamine D zorgt voor:

  • Het makkelijker opnemen van voldoende calcium: dit mineraal zorgt voor sterke botten en beschermt osteoporose
  • Een sterk zenuwstelsel
  • Een goede spierfunctie
  • Een evenwichtig cholesterolgehalte
  • Een goed geheugen: vitamine D verkleint je risico op de Ziekte van Alzheimer en Parkinson
  • Voorkomt angst, stress en depressie
  • Een stabiele bloedsuikerspiegel: en een kleinere aanmaak van insuline, een hormoon dat je vetopslag en vetverbranding regelt
  • Een hogere testosteronspiegel: de aanmaak van dit mannelijk hormoon daalt naarmate we ouder worden. Testosteron zorgt naast de typische mannelijke kenmerken ook voor de ontwikkeling van meer spieren. Spieren gebruiken energie (calorieën) en opgeslagen lichaamsvet, zelfs in rust

Belangrijke leveranciers van vitamine D

Zonlicht is zonder enige twijfel de belangrijkste bron van vitamine D. Om je reserve aan deze vitamine D aan te vullen volstaat het om dagelijks een half uurtje te wandelen, joggen of fietsen.

Voeding rijk aan vitamine D 

Vitamine D vind je in beperkte mate terug in:

  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis
  • vette vis, zoals tonijn, makreel en zalm producten die aangelengd zijn met vitamine D, zoals sommige zuivelproducten, sinaasappelsap, soja melk en granen rundslever kaas eigeel
  • Plantaardige oliën: zoals lijnzaad, hennep, koolzaad-, tarwekiem- , soha- , olijf- en walnootolie
  • In sommige zuivelproducten: vooral in kaas
  • In orgaanvlees: zoals lever en niertjes
  • In eigeel
  • In sommige citrusvruchten: zoals sinaasappelen

Voldoende beweging in de buitenlucht gecombineerd met een gezonde en gevarieerde voeding en een kwalitatief hoogstaand voedingssupplement met een hoge dosis vitamine D is de beste manier om je voorraad vitamine D regelmatig aan te vullen. 

Voedingssupplementen met vitamine D koop je online bij Byfit