Zoek in alle merken en categorieën

Zoek in alle categorieën

Zoek in alle merken

Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Amandelmeel Er zijn 7 producten


Toont 1 - 7 van de 7 items
Toont 1 - 7 van de 7 items

Onze categorie amandelmeel is een aparte eend in de bijt maar zeker de moeite waard. Amandelmeel is erg gezond en wij bieden dan ook graag de beste amandelmeel aan in onze webshop. Wij hebben amandelmeel in het assortiment waarmee u de lekkerste producten kunt maken. Uiteraard zijn onze amandelmeel producten zowel is EKO als BIO product te verkrijgen. 

Amandelmeel

Bij de productie van het beste amandelmeel worden hele amandelen gebruikt. In tegenstelling tot amandelpulp die bij goedkoop amandelmeel wordt gebruikt bevat alle gezonde voedingsstoffen die amandelen ons te bieden heeft. Amandelmeel geeft extra zachte en romige smaak aan koekjes en gebak. Met mate gegeten is amandelmeel super gezond.

Geen ongezonde vetten of toevoegingen

Dat amandelen en amandelmeel zo gezond is heeft het te danken aan de afwezigheid van ongezonde onverzadigde vetten en transvetten. Amandelmeel waarbij de gehele amandel wordt gebruikt bevat evenmin toevoegingen. Onbewerkt amandelmeel is dus puur natuur zonder chemische toevoegingen maar met een hoge concentratie aan voedingsvezels. Het bevat ook weinig of geen snelle koolhydraten en past dus in ieder gezond eetpatroon. Ook als je meer opgeslagen vet wilt verbranden en makkelijker wilt afvallen

De vele voordelen van amandelmeel

  • Het is een belangrijke bron van vitaminen, mineralen (vooral magnesium), hoogwaardige eiwitten, gezonde vetzuren en voedingsvezels
  • Is licht verteerbaar
  • Bevat veel minder snelle en dus ongezonde koolhydraten dan bijvoorbeeld tarwemeel
  • Is rijk aan gezonde vetzuren zoals omega 3 en omega 6 vetzuren
  • Is rijk aan vitamine E: deze vitamine zorgt voor een verhoogde natuurlijke weerstand, beschermt tegen aderverkalking en hart- en vaatziekten en is een natuurlijkie vochtafdrijver
  • Is dus glutenvrij en geschikt voor diegenen die glutenintolerant zijn of last hebben van coeliaki

Het gebruik van amandelmeel

Amandelmeel gebruik je als gezond alternatief voor tarwe of andere graansoorten in brood, koekjes, gebak en bijvoorbeeld in pannenkoeken en wafels.

Net zoals dat met alle andere voedingsmiddelen het geval is, eet je ook amandelmeel met mate. Teveel amandelen eten en amandelmeel gebruiken kan immers nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo bevat amandelmeel relatief veel omega-6 vetzuren die ontstekingen kunnen veroorzaken. Amandelen bevatten ook oxalaten of anti- nutriënten. In combinatie met calcium vergroten ze je risico op nierstenen. Gebruik daarom nooit méér dan 20 gram amandelmeel per dag.

Besloot jij om voortaan meer amandelmeel te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld tarwe?

Amandelmeel kopen doe je bij Byfit

Koolhydraatarm eten? Gebruik amandelmeel

Als jij last hebt van een glutenallergie, of je bent alternatieven aan het zoeken voor tarwemeel, dan ben je misschien amandelmeel wel eens tegengekomen. Dit is meel dat gemaakt wordt van gemalen amandelen. Het is erg gezond, koolhydraatarm en geclassificeerd als een superfood. Een superfood is een plant of vrucht die bijzonder rijk is aan alle nodige voedingsstoffen, zoals antioxidanten, eiwitten, mineralen, vitaminen, vetzuren en aminozuren. Daarnaast bevatten ze geen chemicaliën, hormonen of pesticiden. Als jij koolhydraatarm wilt eten of wat meer variatie wilt aanbrengen in je dieet, probeer dan eens amandelmeel in plaats van tarwemeel.

Waarom koolhydraatarm eten?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen koolhydraatarm willen eten. Het wordt regelmatig tijdelijk aangeraden als je gewicht wilt verliezen. Je verhoogt je eiwitinname en verlaagt je koolhydraatinname waardoor je honger minder snel terugkomt en je dus minder eet. Patiënten die lijden aan diabetes type 2 hebben baat bij zo’n dieet omdat dit betekent dat de hoeveelheid medicatie en de insuline die ze moeten nemen kan worden verminderd. Ook mensen die last hebben van problemen met de spijsvertering of met een glutenallergie kunnen er hun voordeel mee doen als ze minder koolhydraten eten. En aangezien koolhydraten vooral voorkomen in graanproducten, is amandelmeel een uitstekend alternatief.

Twee soorten amandelmeel

Amandelmeel is dus echt niets anders dan gemalen amandelen en hier worden verder geen stoffen aan toegevoegd. Je kunt het kopen in biowinkels, maar ook steeds meer supermarkten bieden het aan. Dat komt doordat het gebruik van amandelmeel in opkomst is. Er zijn twee varianten, namelijk geblancheerde of ongeblancheerde amandelmeel. Bij de eerste variant wordt het bruine velletje voor het malen verwijderd, terwijl ongeblancheerde amandelen inclusief dit velletje worden vermalen.

De voedingsstoffen

De reden waarom amandelmeel wordt genoemd als superfood is omdat het veel belangrijke voedingsstoffen bevat die we dagelijks nodig hebben.

  • Gezonde vetten: amandelmeel bevat veel gezonde vetten. Deze vetten kunnen je helpen je cholesterol te verlagen en je bloedvaten vrij en gezond te houden. De kans op hart- en vaatziekten wordt hierdoor aanzienlijk verminderd.
  • Eiwitten: amandelmeel bevat bijna net zoveel eiwitten als vlees of yoghurt. Dit is nuttig als je probeert af te vallen, want eiwitten kunnen hongergevoel tegengaan. Ook als je veel sport zijn eiwitten essentieel, omdat ze je helpen je spieren te onderhouden, te repareren en op te bouwen.
  • Vitamines: in amandelmeel vind je veel vitaminen B1, B2, B6 en E. Deze vitaminen geven je energie, helpen bij het onderhouden van de cellen in je lichaam, houden je huid gezond en ondersteunen je immuunsysteem. Vitamine E is een antioxidant die je lichaam helpt vrije radicalen af te vechten en gezond te blijven.
  • Mineralen: amandelmeel bevat de mineralen calcium, fosfor, magnesium, koper, selenium, ijzer, kalium, zink, mangaan en chroom. Deze zijn allen waardevol bij het in standhouden van een gezond en sterk lichaam.

Gezondheidsvoordelen van amandelmeel

Als je regelmatig amandelmeel eet kan je lichaam daar op een aantal manieren van profiteren. Allereerst zijn amandelen natuurlijk een noot, wat betekent dat ze erg gezond zijn, kunnen helpen bij het verlagen van je cholesterol, het onder controle houden van diabetes en het tegengaan van aandoeningen aan het hart en de bloedvaten. Amandelen bevatten ook veel vezels die je darmen prikkelen en je lichaam helpen bij het verteren van je eten. Je stoelgang zal hier ook automatisch door verbeteren. Verder is amandelmeel koolhydraatarm (10 gram koolhydraten per 100 gram meel), is het glutenvrij, heeft het een neutrale smaak en geeft het je snel een verzadigd gevoel terwijl het toch licht verteerbaar is.

De glycemische index

De glycemische index geeft aan hoe snel een bepaald voedsel energie afgeeft. Het voedsel krijgt een score waarmee je kunt zien met welk tempo koolhydraten worden verteerd en in het bloed als glucose worden opgenomen. Een hoge score betekent dat dit erg snel gebeurt waardoor je een piek in je bloedsuikerspiegel ervaart. Dit probeert je lichaam weer onder controle te brengen door insuline aan te maken. Je zal je dan weer snel moe voelen en in een energiedip raken. Deze vicieuze cirkel gaat de gehele dag door als je geen actie onderneemt om voedsel te eten met een lagere score. Eet je veel voedsel met een hoge score op de glycemische index, dan zal je lichaam op een gegeven moment niet meer voldoende insuline kunnen aanmaken om dit te reguleren en dan ontwikkel je diabetes. Daarnaast zal je tijdens je energiedip meer zin hebben in zoetigheid en vet eten, omdat je lichaam naar een snelle oplossing zoekt om weer energie te krijgen.

Amandelmeel en de glycemische index

Tarwemeel heeft een glycemische index van rond de 70. Dit wordt geclassificeerd als hoog en het zal dus een piek veroorzaken in je bloedsuikerspiegel. Amandelmeel, daarentegen, heeft een erg lage score van 30. Door je tarwemeel door amandelmeel te vervangen zal je je minder snel hongerig voelen nadat je gegeten hebt, zal je veel minder last krijgen van een energiedip en heb je dus ook minder de neiging om naar ongezonde snacks te grijpen omdat je lichaam aangeeft energie nodig te hebben. Hierdoor is het direct een ideaal voedsel om de kans op diabetes mee te verminderen en de ziekte mee onder controle te houden.

Waar koop je amandelmeel?

Misschien heb je nog nooit van amandelmeel gehoord en vraag je je af waar je dit kunt kopen. Het is vrij gemakkelijk te krijgen in natuurwinkels en het is iets duurder dan de standaard meelsoorten. Daarnaast vind je het ook steeds meer in de supermarkten, omdat het steeds populairder wordt en als je een Turkse of Marokkaanse winkel bij de hand hebt is het daar ook vaak gewoon te koop.

Amandelmeel zelf maken

Heb je problemen om amandelmeel te vinden, maar kun je wel amandelen kopen? Dan is het niet moeilijk om zelf amandelmeel te maken. Kies dan nooit gezouten, gerookte of op een andere manier bewerkte amandelen. Je kunt het beste pure geblancheerde of ongeblancheerde amandelen kopen en deze gebruiken. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een foodprocessor. Als je de smaak van je amandelmeel wilt bevorderen, dan rooster je ze eerst even in een droge pan met een antiaanbaklaag. Vervolgens plaats je ze in je foodprocessor waar je ze maalt tot het een zeer fijne structuur heeft. Stop dus zeker niet te vroeg met malen en begin snel met experimenteren met deze heerlijke koolhydraatarme vervanger voor tarwemeel.