Zoek in alle merken en categorieën

Zoek in alle categorieën

Zoek in alle merken

Zoek in categorie

Artrose Er is 1 product.

Artroseklachten zijn een vorm van slijtage van het kraakbeen in de gewrichten. Vaak is er sprake van stijfheid en soms ernstige pijn in het kraakbeen van het gewricht. Direct na het opstaan zijn de klachten het ernstigst. Deze slijtage treedt vaak op het kniegewricht, de duim of de heupen. Het is verstandig om zoveel mogelijk te trachten om in beweging te blijven. Warmtepacks en pijnstillende middelen kunnen verlichting brengen bij deze vorm van gewrichtspijn. Ook zijn er bepaalde voedingssupplementen die kunnen ondersteunen bij gewrichtsklachten en kraakbeenslijtage. Kun je artrose voorkomen met een aangepaste voeding?

Toont 1 - 1 van 1 item
Toont 1 - 1 van 1 item

Kun je artrose voorkomen met een aangepaste voeding?
Artrose is een gewrichtsziekte van het kraakbeen die op alle leeftijden maar vooral bij vijftigplussers voorkomt. Na relatief korte tijd wordt het aangetaste kraakbeen steeds meer beschadigd en spreekt men van een chronische gewrichtsaandoening. Kun je dit voorkomen door je dagelijkse voeding aan te passen?

Gezond kraakbeen
Gezond en flexibel kraakbeen is onmisbaar om vlot te bewegen. Die soepelheid wordt beïnvloed door drie factoren, namelijk: 

  • Proteoglycanen: een stof die vocht aantrekt
  • Collageen: houdt de proteoglycanen op hun plaats en zorgt voor soepel kraakbeen en beweegbare gewrichten
  • Kraakbeencellen: zorgen voor de voldoende aanmaak van collageen en van proteoglycanen die ons kraakbeen herstellen

Pijnlijk en moeilijk bewegen
Pas wanneer al deze stoffen in voldoende mate aanwezig zijn kan ons kraakbeen gezond functioneren. In het andere geval raakt het beschadigd, wordt stijf en veroorzaakt pijn. Deze pijn is op zijn beurt het gevolg van kleine scheurtjes. In ernstige gevallen is je kraakbeen compleet verdwenen waardoor je beenderen hun schokbreker missen meer en meer beschadigt raken.

Oorzaken
Deze pijnlijke gewrichtsaandoening heeft meerdere oorzaken, namelijk:

  • Overgewicht
  • Een ongezond eetpatroon met teveel ongezonde vetten, transvetten en omega 6 vetzuren  
  • Een ongezond leefpatroon met te weinig beweging
  • Letsels aan je gewrichten door het maken van steeds dezelfde bewegingen
  • Aangeboren afwijkingen
  • Als gevolg van een ongeval
  • Verzwakte spieren
  • Allerlei ontstekingen
  • Een tekort aan gezonde omega 3 vetzuren
  • Stress
  • Erfelijkheid

Voorkomen beter dan genezen
Met een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding kun je deze aandoening voorkomen of de vervelende symptomen ervan aanzienlijk verzachten. Dat doe je door: 

  • Vezelrijk te eten: met veel groenten en fruit, granen en volkorenproducten
  • Meer voeding rijk aan calcium te eten: dit mineraal zorgt voor stevige botten en vind je vooral in sardienen, amandelen, in alle groenten maar vooral in groene bladgroenten, in peulvruchten en in zaden zoals lijn- sesam- en chipzaad
  • Meer vitamine C: vergemakkelijkt de opname van calcium uit je voeding. Je vindt deze vitamine in alle citrusfruit, in kiwi's, broccoli, in peterselie, in alle groene koolsoorten, in tuin- en in waterkers
  • Voeding rijk aan kalium: vooral knoflook, abrikozen, avocado, bananen en zoete aardappelen zijn evenveel belangrijke bronnen van dit mineraal dat vooral het verlies van calcium teniet doet
  • Vitamine D: kan alleen onderhuids en onder invloed van zonlicht worden aangemaakt. Deze vitamine is ook in beperkte mate aanwezig in orgaanvlees zoals in lever en niertjes, in levertraan en in eieren
  • Vitamine K: in groene bladgroenten (spinazie, andijvie, broccoli, alle slasoorten en in groene kolen

Natuurlijk verouderingsproces
Deze gewrichtsaandoening is uiteraard ook een gevolg van ons natuurlijk verouderingsproces. Dat wordt grotendeels bepaald door de vrije radicalen die ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces aanzienlijk versnellen. Sterke antioxidanten zijn onze beste bescherming tegen deze vrije radicalen. Belangrijke leveranciers van sterke antioxidanten zijn:

  • Verse groenten en fruit
  • Rode vruchten zoals bessen, aardbeien en frambozen
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Alle granen
  • Vette vis
  • Olie van plantaardige oorsprong zoals olijfolie, lijnzaad- en koolzaadolie, walnotenolie  
  • Voeding met een hoge concentratie aan B6: volle granen, peulvruchten, paddenstoelen, niertjes, lever en in peulvruchten
  • Voeding rijk aan magnesium: dit mineraal is vooral aanwezig in dadels, vijgen, groene bladgroenten, in volle granen, zeewier, algen, kelp, spirulina, chlorella en in avocado 

Een voedingssupplement dat je zeker artrose helpt te voorkomen is glucosamine. Dat zorgt voor de aanmaak van soepel kraakbeen in je gewrichten. Dit kies en koopt je best online en zeker bij BYFIT.