Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Eiwitten en een koolhydraatarme levensstijl

Eiwitten en een koolhydraatarme levensstijl

 (1)    0

Hoeveel eiwitten eten in een koolhydraatarm dieet?

Gezond en verantwoord afvallen doen we alleen in een gezond eetpatroon met veel eiwitten. Peperdure, nutteloze en zelfs ongezonde crash diëten zijn uitsluitend gebaseerd op eiwitten en bevatten nauwelijks gezonde vetten en koolhydraten. Men denkt soms dat koolhydraatarm eten betekend dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Dat is zeker geen goed idee. In veel gezonde groenten en fruit zitten ook koolhydraten. Het gaat erom de juiste koolhydraten te eten. Er bestaat een groot verschil tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn vooral geraffineerde witte suiker en zetmeel. Twee belangrijke oorzaken van overgewicht. Die kunnen we dus best missen. Trage koolhydraten zijn vooral rijk aan voedingsvezels. Die geven ons een snel en lang voldaan gevoel waardoor we minder eten en afvallen. Hoogwaardige eiwitten vormen de basis van ieder gezond eeipatroon. Maar hoeveel eiwitten mogen we dagelijks naar binnen werken om gezond te zijn en ons overgewicht te verliezen zonder het gevreesde jojo effect? 

 'Men denkt soms dat koolhydraatarm eten betekend dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Dat is zeker geen goed idee

Eiwitten, koolhydraten en vetten 

Naast eiwitten wordt de basis van onze voeding gevormd door koolhydraten en vetten. Wil je meer opgeslagen vet verbranden dan is de verhouding tussen eiwit-, koolhydraat- en vetcalorieën belangrijk. Eiwitten of proteïne zijn een belangrijke bron van energie (calorieën) en aminozuren. Ze zijn de bouwstenen van ons lichaam. Onze dagelijkse voeding is een belangrijke bron van eiwitten. Als we gezond en natuurlijk eten tenminste. Alle lichaamscellen en weefsels bestaan voor een belangrijk deel uit hoogwaardige eiwitten. Dat is vooral het geval voor onze spieren. Met een tekort aan eiwitten stimuleren we spierafbraak. Voldoende eiwitten zorgen er voor dat we voldoende gezonde voedingsstoffen opnemen en afvalstoffen tijdig afbreken en afvoeren. 

'Eiwitten of proteïne zijn een belangrijke bron van energie (calorieën) en aminozuren.

Voeding rijk aan eiwitten?

Om voldoende eiwitten naar binnen te krijgen eten we gezond en vooral natuurlijk. Het ene voedingsproduct bevat nu eenmaal meer eiwitten dan het andere. Voeding met de grootste concentratie aan eiwitten zijn: 

  • Mager vlees: en vooral kalkoen Hoeveel eiwitten eten in een koolhydraatarm dieet?
  • Zowel vette als magere vissoorten: we denken dan aan wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, kabeljauw, heilbot, tarbot, tonijn, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring, ansjovis, garnalen en mosselen
  • Zuivel- en zuivelproducten:kaas melk, karnemelk, natuuryoghurt zonder toevoegingen en kwark
  • Groenten
  • Fruit: alle soorten bessen, bananen, mango avocado en aardbeien
  • Soja en sojaproducten

Hoeveel eiwitten hebben we dagelijks nodig? 

De hoeveelheid eiwitten die we dagelijks nodig hebben om gezond te blijven functioneren verschilt van persoon tot persoon. Sommige bevolkingsgroepen hebben meer eiwitten nodig dan anderen. Men gaat ervan uit dat gezonde volwassenen 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Onze dagelijkse hoeveelheid eiwitten hangt ook of van onze:

  • Leeftijd
  • Lichaamsbeweging
  • Gezondheidstoestand
  • Dagelijks eetpatroon

Sommige bevolkingsgroepen hebben dus een hogere behoefte aan eiwitten dan anderen. Dat is zeker het geval voor: 

  • Kinderen en opgroeiende tieners
  • Zowel recreatieve als professionele sporters
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen die borstvoeding geven

Gevolgen van een gebrek aan eiwitten 

Een tekort aan eiwitten zorgt voor spierafbraak, broos en dun haar, huidwonden, een zwak immuunsysteem en een gebrek aan natuurlijke weerstand.

In ons drukke leven is het moeilijk een gebalanceerd voedingspatroon aan te houden. Dit is op te lossen door het aan te vullen met supplementen wij adviseren bij een gebrek aan eiwitten: WEI Proteine BIO

 (1)    0

Your comment has been sent successfully. Thanks for comment!
Heeft u een opmerking naar aanleiding van dit blog? We zijn benieuwd naar uw mening!
Captcha