Zoek in alle merken en categorieën

Zoek in alle categorieën

Zoek in alle merken

Zoek in categorie

Zoek merk in categorie

Geef hoeveelheid in

Vetzuren Er zijn 239 producten

Doordat veel mensen tegenwoordig vetarm of vegetarisch eten, gebeurt het steeds meer dat er een tekort aan noodzakelijke vetzuren in het lichaam optreedt. Er treedt met name een tekort aan functionele vetten (onverzadigde vetzuren) op, omdat het lichaam deze niet zelf aan kan maken en daardoor altijd uit voedsel en vloeistoffen moet halen. Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren kunnen gelukkig eenvoudig uit voedingssupplementen worden gehaald. Byfit heeft een enorm aanbod van tabletten, capsules en oliën met onder meer visolie, levertraan, omega-3-6-9, en teunisbloem die ervoor zorgen dat uw lichaam weer alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt om optimaal te kunnen functioneren. Waarom zijn vetzuren zo belangrijk?

per pagina
Toont 1 - 24 van de 239 items
Toont 1 - 24 van de 239 items

Waarom zijn vetzuren zo belangrijk?
Zij die gezonder willen leven zonder hun buikje overgewicht eten zo veel mogelijk eiwitten en zo weinig mogelijk vet. Ze denken zodat ze op de goede weg zijn, maar dat is zeker niet het geval. Sommige vetten schrappen we inderdaad maar best van ons menu. Anderen zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en om makkelijker af te vallen. 

Gezonde onverzadigde vetzuren
Verzadigde vetten en zeker transvetten zijn schadelijk voor onze gezondheid. Daarnaast zijn ze een belangrijke oorzaak van overgewicht. We vinden verzadigde vetten vooral in:

  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis
  • Olie van plantaardige oorsprong: en vooral olijfolie, zonnebloem, saffloer olie, sojaolie en koolzaadolie
  • Onbewerkte noten: hazelnoten, walnoten en paranoten
  • Avocado
  • Smeer-, bak-en braadboter

Ongezonde verzadigde vetten zijn vooral aanwezig in:

  • Vette zuivelproducten: en vooral vette kaas (+48)
  • Boter en room
  • Alle soorten vet en bewerkt vlees

Voeding rijk aan transvetten
Transvetten zijn het ongezondste soort vet en vinden we vooral in:

  • Snoep, koekjes en gebak
  • Chips
  • In alle gefrituurde gerechten
  • Kant-en-klare gerechten
  • Diepvriesmaaltijden
  • Fast food zoals hamburgers en pizza
  • In bewerkt vlees: worst, salami, patéé
  • In kant-en-klare sauzen en soepen
  • In volle melk en vooral in koffiemelk

Omega 3 en omega 6 vetzuren
Gezonde onverzadigde vetten bestaan in 3 soorten, namelijk 

  • Omega 3 vetzuren EPA en DHA
  • Omega 6 vetzuren of linolzuu
  • Omega 9 vetzuren

Vetzuren maken niet dik
Ons huidig eetpatroon bevat steeds meer omega-6 vetzuren en minder omega 3. Beide vetzuren uit visolie en plantaardige olie zijn nochtans de bouwstenen van ons lichaam. en zorgen voor de aanmaak van prostaglandines. Deze laatsten zijn op hun beurt een belangrijke leverancier van energie en stimuleren onze stofwisseling. Daardoor verbranden we meer opgeslagen vet.

Cholesterolgehalte
Voor een evenwichtig cholesterolgehalte is een juiste verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren onmisbaar. De meest ideale verhouding werd vastgesteld op 5 eenheden omega 6 tegen 1 eenheid omega 3.
Onze voeding wordt steeds armer aan omega 3 vetzuren waardoor het evenwicht met omega 6 vetzuren steeds meer verstoord geraakt. Die verhouding breng je in evenwicht met voedingssupplementen zoals visolie in capsules, levertraan en teunisbloem. 

Voedingssupplementen rijk aan omega 3 vetzuren kopen?